Hemmapremiären slutade med seger mot Vårgårda

2021-06-13

Då var det äntligen dags för premiär på Undavallen och för motståndet stod fjolårets div 2-lag Vårgårda. Och det slutade med seger med 4-3!

Vi börjar matchen samlat och kontrollerat och i den tredje matchminuten så hittar Haidar en djupledsboll på Anton som gjort en perfekt löpning och klipper till bollen som går in i nättaket. Fint mål och bra start.
Vi fortsätter att ligga rätt i positionerna och gör det svårt för Vårgårda, men i den nionde matchminuten så får deras yttermittfältare bollen och drar sig in i planen och får till ett riktigt fint avslut och det är kvitterat.

Vi blir inte stressade av Vårgårdas kvittering utan fortsätter att hitta rätt med vårt kombinationsspel och får till några riktigt fina anfall som inte resulterade i mål, utan det dröjer till matchminut 23 så kommer Momo runt på sin högerkant och sätter ett bra inlägg som Isak förvaltar på bästa sätt och det är 2-1.

I den 28 matchminuten så kommer Isak loss på sin kant och Vårgårdas spelare fäller Isak med straff som följd.
På den efterföljande straffen från Anton så gör Vårgårdas målvakt en kanonräddning och det är fortsatt 2-1.
Där hade vi ett bra momentum och lugn i spelet med bra koll på Vårgårdas anfallsspel.

I matchminut 40 så slår en av Vårgårdas mittfältare en boll i djupet mellan vår backlinje och Eskil i mål.
Eskil går ut och olyckligt kolliderar med Vårgårdas forward och Eskil blev liggande.
Det slutar så illa att ambulans får tillkallas som får ta hand om Eskil för ytterligare vård.
Inte nog med att Eskil blir skadad så väljer domaren att blåsa straff, det syntes märkligt då Vårgårdas spelare fick ta ett avslut och sen kolliderade med Eskil.
På den efterföljande straffen, där nu Marcuz har fått ställa sig i målet, så reducerar Vårgårda till 3-2 och det blir också halvtidsresultatet.

I den andra halvleken så trycker Vårgårda ner oss och vi blir lite baktunga under en period.
Redan i den 51:a matchminuten så kvitterar Vårgårda efter en hörna, där och då så hade Vårgårda lite tryck och vi kom inte riktigt till i vårt spel.

I den 65 matchminuten så kommer debuterande Rickard Johansson in. Han byter med Isak på en ytterposition.
Vi fortsätter att jobba hårt och tar oss an kampen på ett strålande sätt.
Känslan gick över att vi ska ta denna matchen och vi gjorde några offensiva förändringar med Anton och Rickard som forwards för att pressa ner Vårgårda och vi skapar lite oreda på några fasta situationer där bland annat Alex Hedlund var sånär att nicka in 4-3.
Och det skulle komma ett 4-3 mål. I den 84:e matchminuten så löper Alex Klang sig fri på sin kant och sätter ett perfekt tidigt inlägg som Rickard kommer och stöter in i nättaket och 4-3 är ett faktum – ett riktigt klassmål.
Resterande minuter av matchen så kontroller vi på ett föredömligt sätt och andra raka segern i div 3 är ett faktum.
Detta är riktigt go fighterseger där vi verkligen gav allt för att bärga 3 poäng.

Alla får bra creed idag men extra plus till Anton och Pablo.

Senare på kvällen har vi fått rapport om att Eskil är vid gott mod och är nöjd med att vi vann idag. Krya på dig Eskil!

Laguppställning mot Vårgårda IK
Eskil (Marcuz) 40 min