Peter Mattsson blir ansvarig U17-tränare/transition coach

2023-02-10

Vi kan idag presentera vår nye huvudtränare för U17 Peter Mattsson. En mycket välutbildad tränare som även kommer att ha rollen som transition coach för att utveckla våra unga lovande spelare på vägen till seniorspel.

För tredje säsongen i rad spelar föreningens U17-lag på pojksidan i nationell serie, div 1. Nytt för denna säsong blir även ett U19-lag, i samarbete med Ljungskile SK, allt för att få våra spelare att stanna och utvecklas i föreningen så länge som möjligt.

-Därför känns det väldigt bra att vi nu får hit Peter Mattsson, en mycket välutbildad tränare med lång erfarenhet från Oddevolds ungdomsled samt som seniortränare där han var med och vann div 3 förra året med IFK Uddevalla, säger HAIF:s ordförande Harry Gerd.

Peter Mattsson blir ny huvudansvarig för vår U17-trupp på pojksidan, men kommer alltså även att få kliva in i den för föreningen helt nya rollen som transition coach.

-Vårt mål framåt är fortsatt att få fram fler unga egna talanger till vårt seniorlag. För att lyckas med det måste vi fortsätta utvecklas som förening och kunna ge våra unga spelare bra vägledning på deras väg mot seniorspel, säger Harry Gerd. Rollen som transition coach blir just att följa och stötta spelarna individuellt genom våra U-lag från U17, till U19 till förhoppningsvis A-laget.

-Herrestad har något riktigt spännande på gång. Väldigt många unga spelare med ambitioner, säger Peter Mattsson som startar sitt uppdrag omgående och gjorde sin första träning på Undavallen under torsdagskvällen.

Övriga i ledarstaben i U17 är James Kereki, Erik Solum, Mikael Klingsander och Andreas Hagberg. Till sin hjälp har de även Jesper Johansson som är övergripande ansvarig för vår U-verksamhet (U17 och U15).
– För att kunna ge ungdomar en bra fotbollsutbildning krävs bra ledare med erfarenhet och utbildning. Därför är det extra kul att knyta till oss Peter. En redan stark tränarstab blir nu ännu vassare och valet som spelare att välja Haif ännu enklare, avslutar Jesper Johansson med ett leende.

Välkommen till Herrestads AIF, Peter Mattsson!