Fortfarande obesegrade – oavgjort mot Ekhagen

2021-08-13

Serien är igång igen efter sommaruppehållet och det blev en svår bortamatch mot Ekhagen som till slut blev 2-2.

Ekhagen har vi redan hunnit spela mot på hemmaplan där vi vann en tuff match med 5-3. Ekhagen ligger på den nedre delen i serien och är piskade att börja ta poäng så det är en förväntad tuff bortamatch.
Matchen hinner gå 15 sekunder innan Alexander Klang får en boll i djupet som han sätter i bortre hörnet och det är 0-1, en smakstart på matchen.
Efter målet så fortsätter vi att trycka ner Ekhagen och vi skapar ett flertal målchanser under den första halvleken.
Vi får inte till den fart vi önskar i uppspelsfasen och Ekhagen ligger lågt under hela första halvlek och kunde hålla undan så att inte ledningen blev större i paus.
Vi skapade i första halvlek fyra kvalificerade målchanser och vinner halvleken både mål- som chansmässigt.
Ekhagen skapade några halvchanser men ingen riktig kvalificerad målchans och ledningen känns stabil.

I den andra halvleken så fortsätter vi störa Ekhagen högt upp och skapar några målchanser utan att kunna utöka ledningen. Vi har fortfarande problem med bolltempot och får inte till spelet som vi önskar.
I slutet på matchen så skickar deras högerkant en crossboll till deras vänstersidan och Ekhagenspelaren driver in i straffområdet och sätter bollen i bortre hörnet, 1-1.
Det var ett tufft mål att få mot sig då känslan var att vi har koll på situationen och matchen.
I matchminut 86 så får Anton en perfekt boll i djupet och blir fälld med straff som följd. På den efterföljande straffen så sätter Haidar in 1-2. Ett viktigt mål då känslan är att vi ska stänga matchen.
Men så i den 92:a matchminuten så får Ekhagen en frispark till vänster utanför straffområdet. Frisparken kommer efter att vi inte var riktigt noggranna när vi leder matchen. Frisparken förvaltas väl då hemmaspelaren sätter bollen i det bortre hörnet och det var kvitterat till 2-2.
Det var ett riktigt tufft mål att få emot sig, i det läget ska vi bevaka och vara mer cyniska i vårat spel.
Det känns som förlorade poäng med tanke på Ekhagens sena kvittering.
Men vi har nu spelat sju matcher – och ännu inte förlorat och det är en styrka.
Bäst idag var kapten Alexander Hedlund, Pablo och Alexander Klang.

Startuppställningen mot Ekhagen:
Eskil