Sjunde segern efter mål i slutminuten

2021-08-15

Då var det återigen dags för en bortamatch i Jönköping. Denna gång var det Råslätt som stod för motståndet.
Och det blev en riktigt tuff match med ett dramatiskt slut där vi till slut kunde stå som segrare. Säsongens sjunde seger!

Vi börjar matchen med en kontrollerad press och låter Råslätt rulla i deras backlinje.
När Råslätt rullade i backlinjen så stressade vi dem till bolltapp som resulterade i målchanser för oss inledningsvis.
Redan i den 10:e matchminuten så snor Alex Klang bollen av deras högerback, kommer fri med målvakten och gör inget misstag och rullar in 0-1.

Vi fortsätter att störa Råslätt i deras uppspelsfas och skapar ett flertal lägen att utöka ledningen.
I matchminut 20 så får Råslätts högerytter, lagets mest kreativa spelare bollen framför vår backlinje och får iväg ett skott som touchade på vår mittback PW och ställer Eskil i målet och det är kvitterat till 1-1.
Tufft mål att få emot sig då vi har skapat ett flertal målchanser och Råslätt inte skapat några målchanser utav värde.

Vi fortsätter att spela med ett samlat försvar och ställa om på Råslätt. Det innebär att Råslätt har en del boll, detta utan att skapa några farliga målchanser utan det är vi som skapar målchanser i våra aggressiva omställningar och bra presspel.
I den 40:e matchminuten så vinner Momo, som idag spelar på en central mittfältsroll, bollen och driver den fram i planen och hittar en perfekt djupledsboll på Alex Klang som återigen kommer fri med målvakten och sätter dit 1-2.

Vi fortsätter med vår matchplan i den andra halvleken med ett samlat försvarsspel och aggressiva omställningar.
Inom de fem första minuterna i andra halvleken så har Råslätt slarvat i deras uppspelsfas och Anton har fått två bra lägen utan att kunna utöka ledningen.

I den 50:e matchminuten så får Råslätts piggaste offensiva spelare bollen i en högerytterposition och tar med sig bollen precis utanför straffområdet och skjuter iväg ett skott som touchade Eric och går i en för Råslätt perfekt båge över Eskil och det är kvitterat igen 2-2.

Tufft mål att få på sig då Råslätt inte skapar klara lägen för att göra mål utan båda deras mål föregås av toucher på våra spelare som ställer Eskil i mål. Han är helt chanslös på båda målen.

Efter Råslätts kvittering så tappar vi i vår intensitet och låter Råslätt vara bollförande högre upp i planen, men Råslätt skapar inga större målchanser och deras avslut utifrån tar Eskil hand om på bästa sätt.
Nu är det verkligen ställningskrig ute på planen, vi vill verkligen gå för att ta med oss 3 poäng hem, och Råslätt kämpar stenhårt för att få med sig en poäng.
I matchminut 92 får vi en frispark vid deras högerkant i höjd med deras straffområde, vi flyttar upp mycket folk för att få till ett sent avgörande. Haidar drar frisparken stenhårt mot första stolpen och bollen letar sig in i målet. En oerhört go känsla att se bollen gå i mål där då vi förtjänade att vinna denna match.
Råslätt gör efter målet avspark och domaren blåser av matchen direkt efter avsparken.

Detta är en match som inte går till historien som den mest välspelade, men vi krigar på och tror på seger och aldrig ger upp tron på vinst.
Alla spelare förtjänar beröm idag för kämpainsatsen, och bäst idag var PW, Alex Hedlund på sina mittbackspositioner och Momo på sin centrala mittfältsposition.

Uppställning:
Eskil