Skön derbyseger inför storpublik

2023-10-22

Ett sedan länge efterlängtat derby mellan Herrestads AIF och Dingle AIK blev denna säsong verklighet igen, när Dingle nu tagit steget upp i div 2. Inför storpublik i Agnebergshallen, en bra bit över 500 åskådare totalt, vann till slut HAIF med klara 6-3.

Fredagskväll och en fantastisk stämning som både lagens publik skapade gav en skön inramning på matchen. Rasmus Olsson öppnade målskyttet efter 3.31 och Viktor Vestin ökade på till 2-0 och det såg rätt säkert ut redan från början. Men Dingle gav aldrig upp. Reduceringen efter 16.10 skapade nerv i matchen igen.
3.41 in på den andra perioden satte Jesper Wallström 3-1 och vi fick åter kontroll. Fyra minuter senare reducerade Dingle på nytt och ställningen 3-2 stod sig fram till den andra pausen.
Det var först en bit in på tredje perioden vi fick ordentlig fart på spelet. Viktor Vestin satte 4-2 efter 9.07 och bara två minuter senare var Viktor framme igen och ökade på till 5-2. Där och då tog vi kontroll på matchen på allvar. Det hjälpte inte att Dingle reducerade till 5-3. Det blev aldrig riktig nerv i matchen. Det allra sista målet var oerhört vackert när Rasmus Olsson snurrade upp gästernas försvar och satte 6-3.

Bästa spelare i respektive lag utsågs till Viktor Vestin i hemmalaget och målvakten Anders Jonsson i Dingle.

Stort tack till publiken, ni skapade en verkligen en härlig stämning – precis som det ska vara i ett derby!