Seger i seriefinalen

2023-06-17

Det var en riktigt tuff match som väntade oss på bortaplan under fredagskvällen. Vallens IF var precis som vi ännu obesegrade inför denna match. Sett till antal gjorda mål hade Vallen gjort 39 mål och endast släppt 11 mål bakåt på tio omgångar. Efter en stabil insats kunde vi stå som segrare med 2-1.

Denna kväll krävdes en bra insats både offensivt och defensivt för att få med sig en seger. Vi kom till match med en del frånvaro då några studenter saknades samt ett par spelare med sjukdomar och skador.
Pigg inledning där vi ser ut att vara fokuserade och påslagna. Mycket kamp på planen mellan två bra fotbollslag. Vi får ett ganska bra spelövertag och vårt spel sitter fint. Vallen slår mycket långt och försöker hitta ytor bakom vår försvarslinje, men vi är med bra på detta. Vi skapar en del halvchanser när vi lyckas med vårt kombinationsspel på mittplan och lockar upp Vallens backlinje. Då hittar vi lägen i spelyta två och tre. Första heta chansen är när Linnea Noord hittar Ebba Hansen mellan deras mittbackar. Ebba kommer lite ur vinkel för avslut men hittar in med bollen in i boxen där vi vräker in folk, trots frenetiskt jobb framför mållinjen så får vi inte till ett dödande avslut.
I nästa sekvens vinnar Alva Iglicar bollen centralt och ser att målvakten är långt ut och ett testar avslut, men Vallens målvakt Ellen Svensson är med på avslutet.
I 25:e minuten får vi en frispark en bit utanför straffområdet. Hanna Claesson lägger upp bollen och får ett perfekt tillslag och bollen går några centimeter under ribban! Riktigt snyggt och vi tar ledningen med 1-0.

Den andra halvleken börjar inte som vi tänkt oss. Vallen kvitterar redan efter en minut när vi tappar boll vid mittlinjen och slarvar med hemjobbet. Vallen kontrar snabbt och kan sätta 1-1 genom Ellen Hedberg.
Vallen fortsätter slå långt och vi har svårt att hitta spelet direkt efter kvitteringsmålet. Vi hittar på nytt energin och spelet efter en liten stund. Vallen har sedan en boll i ribban när vi blir passiva i försvarsarbetet. Ytor finns för oss i ytterzonerna, men Vallen stör oss från att slå bollarna ut på ytorna. Vi provar att sätta Ebba mer i spel, men Vallen uppvaktar henne hårt och stundtals mycket aggresivt. Det syns tydligt att de fått klara instruktioner om att sätta henne ur spel. I just en av dessa närkamperna tilldöms vi en frispark vid mittcirkeln. Vi gör samtidigt ett byte. Thea Cederlund kliver av och ersätts av Lina Hansson. Alva Iglicar flyttas ut till höger. Hanna tar hand om denna frispark och får även denna gång på ett fint avslut mot mål som målvakten inte klarar hålla. Vem håller sig framme och dunkar returen i mål? Jodå det är Lina som varit på plan i uppskattningsvis 40 sekunder! 1-2 nu i 65:e min och ett grymt härligt mål.

I minuten efter hittar Ida Vestman upp till Ebba med en väl avvägd boll. Tyvärr blåses hon av felaktigt för offside. Vi är stabila nu och behåller vårt spelövertag. En hörna skapas som Lina kan sätta skallen på men målvakt räddar. Vallen får sedan en frispark tjugotalet meter från mål som de lyfter i ribban! Ytterst nära kvittering den gången.
Sista tio minuterna är det hårt jobb från vår sida, men vi har bra kontroll och håller undan till slutsignal. En riktigt go seger efter en bra prestation. Men vi får slita hårt denna varma kväll på Stora Höga IP.

Som helhet en stabil och mycket bra prestation som lag denna kväll. Extra plus idag till Ida Lundqvist som krigar och håller ihop sitt mittfält genom sitt snack. Hannas fina fötter idag som skapar både mål och assist är också nämnvärt. Bakåt är Vestman stabil och har järnkontroll i försvarslinjen. Skön och mycket viktig seger i denna kamp mellan ettan och tvåan i tabellen. Vi återtar därmed förstaplatsen och leder nu med två poäng med en match mindre spelad.

Vi släpper nu denna matchen för att ladda om för en ny tuff match på onsdag mot Bullaren hemma på Undavallen.