Oavgjort i seriefinalen mot Orust

2023-09-17

Det blev en tät och jämn seriefinal på Tavlebordsvallen under lördagen. Till slut blev det en poäng var vilket gör att HAIF fortsatt är i serieledning.

Hemmalaget började bäst i matchen och tog tag i spelet direkt. Orust utnyttjade ett missförstånd och Karin From blev helt ensam med Emma Nyqvist i HAIF-målet och 1-0 var ett faktum. Tung start verkligen.
HAIF började sedan mer och mer komma in i matchen och kunde flytta fram spelet. I den 43:e minuten fick vi en hörna där det blev rejält rörigt framför mål och Ebba Hansen kunde till slut peta in bollen i mål. Ett viktigt mål strax innan pausvilan.

I andra halvlek startade vi mycket bra och hemmalaget kom ingenstans. HAIF matade på utefter kanterna via Linnea Noord och Tindra Olsson och det var också Tindra som i den 54:e minuten satte dit ledningsmålet till 2-1.

Hemmalaget behövde nu två mål för att vända matchen men också för att passera HAIF i tabellen. Orust flyttade fram mer spelare och satsade på mycket långbollar, men Ida Lundqvist och Ida Vestman i centrallinjen spelade mycket bra matchen igenom.
Det blev istället på en fast situation som Klara Gustafsson tämligen ostört fick nicka in en hörna i den 72:a minuten. Orust försökte pressa på ytterligare men fick aldrig något riktigt tryck på vårt mål. Vi kunde kontra farligt och var riktigt nära vid några tillfällen, men 2-2 stod sig tiden ut.
Tre matcher återstår i serien och vi är fortsatt obesegrade. Närmast väntar Bovallstrand på hemmaplan söndag 24 september kl 13.00.