DM-segrare efter finalseger mot LSK

2023-10-31

Årets sista tävlingsmatch slutade på allra bästa sätt. Vi vann klart mot div 1-laget Ljungskile SK och därmed kan nu Herrestads AIF titulera sig som DM-vinnare på herrsidan 2023!

Matchen spelades på Skarsjövallens konstgräsplan denna kylslagna kväll. I Herrestad saknades flera spelare, men så har det sett ut större delen av säsongen. Vi var klart piggare än hemmalaget och tog ganska tidigt ledningen genom Alexander Klang som hittade nättaket med sitt fina avslut. Strax därefter ökade Erik Andreasson på med ett lika fint mål. 2-0 stod sig sedan halvleken ut.
Det var stundtals rätt hårt spel och flera gula kort delades ut, främst till hemmalaget.

Till den andra halvleken förväntades en hård press från hemmalagets sida men den uteblev. Istället kunde Anton Engelbrektsson öka på till 3-0. Sista målet stod Haidar Omar bakom. Vi hade flera riktigt fina lägen och det var närmare ytterligare mål från vår sida än en reducering från hemmalaget.
– Riktigt fint att få avsluta säsongen på det här sättet, säger tränaren Mattias Pettersson Pohl.

Vi avslutar nu en alldeles fantastisk säsong med en fjärde plats i div 2 – klubbens högsta placering någonsin. Och nu då dessutom en DM-titel där vi slagit ut båda div 1-lagen Oddevold och Ljungskile på vägen mot vårt DM-guld! Vilket fint 2023!

Stort tack till alla härliga Haifare som var på plats denna kväll och som också stöttat laget under säsongen!